Przedszkole Nr 14

ul. Tysiąclecia 25a
41-303 Dąbrowa Górnicza
tel. (32) 264-26-02
e-mail: dyrekcja@przedszkole14-dg.pl

ZAMIERZENIA  DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE

W GRUPIE 4, 5 – LATKÓW „Biedronki”

PAŹDZIERNIK 2021

4 latki:

  • rozwijanie funkcji komunikatywnej języka,
  • zapoznanie z cechami jesiennego krajobrazu i z darami jesieni,
  • poszerzanie doświadczeń językowych,
  • ćwiczenie pamięci,
  • poznanie wyglądu jesiennych liści i owoców wybranych drzew: dębu, klonu, kasztanowca,
  • doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 1–3,
  • prowadzenie obserwacji, wyciąganie wniosków z doświadczeń,
  • poznanie nazw i wyglądu niektórych grzybów,
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
  • wyrabianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
  • poznawanie zwyczajów zwierząt przygotowujących się do zimy,
  • rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikowania i przeliczania przedmiotów,
  • poszerzanie doświadczeń językowych w zakresie posługiwania się językiem angielskim,
  • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
  • wzbogacanie doświadczeń sensorycznych,
  • rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk,
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat,
  • poznanie wybranych owoców rosnących w sadzie,
  • rozwijanie kompetencji językowych w zakresie posługiwania się językiem angielskim,
  • poznanie nazw wybranych drzew owocowych (jabłoń, grusza, śliwa),
  • poznanie sposobu przygotowywania niektórych przetworów owocowych,
  • zachęcanie do zdrowego odżywiania się i częstszego spożywania owoców i warzyw,
  • poznanie warzyw rosnących w warzywniaku jesienią,
  • poszerzenie wiadomości na temat warzyw i sposobu ich uprawy,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego,
  • poznawanie właściwości wybranego warzywa (ogórek kiszony),
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji stresowej

5 latki:

  • wprowadzenie pojęć: piękno przyrody, pracowitość;
  • kształtowanie pojęć związanych ze zjawiskami przyrodniczymi, dokonywanie obserwacji przyrodniczych;
  • nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych- przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
  • rozwijanie sprawności motorycznej i współpracy w grupie;
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, w, obok, nad, pod, przed, za, między;
  • rozwijanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2 w znaczeniu kardynalnym i porządkowym;
  • kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
  • rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
  • rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie kształtów figur geometrycznych, liter i wyrazów (czytanie globalne);
  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, t, i, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. Angielskim;
  • rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek, tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
  • kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
  • kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.