Przedszkole Nr 14

ul. Tysiąclecia 25a
41-303 Dąbrowa Górnicza
tel. (32) 264-26-02
e-mail: dyrekcja@przedszkole14-dg.pl

ZAMIERZENIA  DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE

„SŁONECZKA ”  4, 5 – LATKI

STYCZEŃ 2022

Tematyka miesiąca:

  1. Płynie czas (03.01.2022 – 07.01.2022)
  2. Sport to zdrowie (10.01.2022 – 14.01.2022)
  3. Młodsi i starsi (17.01.2022 – 21.01.2022)
  4. Dbam o zdrowie (24.01.2022 – 28.01.2022)
4 – LATKI
  • rozwijanie ekspresji słownej i wrażliwości na potrzeby innych,
  • nauka wyrażania szacunku do drugiego człowieka i szanowania odmienności,
  • poznanie zjawisk rytmicznie występujących w przyrodzie (dzień – noc),
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowej,
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
  • wdrażanie do przestrzegania rytmu dobowego,
  • wdrażanie do uważnego słuchania i reagowania na polecenia,
  • poznanie poszczególnych etapów życia człowieka,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania różnic w wyglądzie osób w różnym wieku,
  • rozwijanie wrażliwości muzycznej i aktywnego słuchania muzyki,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • przypomnienie techniki malowania farbami akwarelowymi,
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych,
  • nauka właściwego gospodarowania wodą podczas malowania,
  • zachęcanie do zgodnej współpracy,
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
  • uwrażliwienie na potrzeby ludzi starszych,
  • rozwijanie mowy komunikatywnej,
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej,
  • budowanie więzi emocjonalnej pomiędzy dziećmi w grupie,
  • poznanie pojęcia „para”,
  • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
  • rozwijanie umiejętności sprawdzania liczebności zbiorów poprzez łączenie ich elementów w pary,
  • budowanie wiary we własne siły,
  • zachęcanie do przełamywania lęku przed publicznymi występami,
  • poznanie zastosowania kalendarza,
  • rozwijanie umiejętności porównywania wyglądu różnych przedmiotów,
  • rozwijanie motoryki małej,
  • zachęcanie do samodzielnego i starannego wykonania upominku dla babci,
  • poszerzanie wiadomości na temat zdrowia jako wartości,
  • nabywanie umiejętności formułowania wniosków,
  • wdrażanie do dbania o własne zdrowie,
  • rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania,
  • stwarzanie bezpiecznych warunków do poszerzania doświadczeń matematycznych,
  • zachęcanie do częstego pobytu na świeżym powietrzu i zabaw na śniegu,
  • poznanie niekonwencjonalnego sposobu wykorzystania płatków kosmetycznych,
  • rozwijanie umiejętności planowania działań podczas wykonywania pracy plastycznej,
  • rozwijanie pamięci słuchowej i wzrokowej,
  • poznanie wartości „zdrowie” na przykładzie opowiadania,
  • kształcenie zachowań sprzyjających zachowaniu zdrowia,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • zachęcanie do aktywności ruchowej,
  • poznanie składowych piramidy zdrowia,
5 – LATKI
  • wprowadzenie pojęć: szacunek wobec starszychsprawność fizyczna;
  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie- stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
  • nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych- przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
  • poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała- prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
  • kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6; operowanie liczebnikami porządkowymi;
  • kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
  • kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
  • rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
  • rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
  • rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
  • kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
  •  kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.