Przedszkole Nr 14

ul. Tysiąclecia 25a
41-303 Dąbrowa Górnicza
tel. (32) 264-26-02
e-mail: dyrekcja@przedszkole14-dg.pl

Adaptacja dziecka w przedszkolu

Jak przygotować dziecko na rozpoczęcie przedszkola:

 

  • Opowiadaj dziecku o przedszkolu ale w żadnym wypadku nie obiecuj za dużo. Nie mów, że będzie wspaniale, że wszyscy będą go lubić, że będzie miał wspaniałych kolegów,    że będą niesamowite zabawki. Dziecko nie koniecznie będzie odczuwać to w ten sposób  i powstanie niepotrzebny konflikt: Mama mówią, że będzie wspaniale, a nie jest bo mamy nie ma, a zabawki mi się nie podobają. Powiedz, że pozna nowe dzieci, że będzie mógł zobaczyć zabawki, których nie ma w domu.
  • Nie strasz dziecka przedszkolem. Nie mów, że w przedszkolu nauczy się być grzecznym. Stworzysz obraz nieprzyjaznego miejsca gdzie dziecko nie będzie chciało chodzić.
  • Postaraj się wprowadzić regularność tak by pewnym zajęciom towarzyszyły rytuały, szczególnie poranne. Kiedy dziecko nauczy się jakie czynności wykonywać w domu przed wyjściem do przedszkola będzie to na pewno mniej stresujący i spokojniejszy moment. Będzie też nieco łagodziło stres związany z rozstaniem z rodzicem. Nerwowy poranek = nerwowy dzień w przedszkolu.
  • Ucz dziecko samodzielności. To najlepsze co możesz zrobić dla przyszłego przedszkolaka. Dziecko samodzielne jest pewniejsze siebie i mniej zagubione w nowej sytuacji. Nie musi ciągle prosić o pomoc. Dziecku samodzielnemu jest po prostu łatwiej. Nie chodzi to wcale by ułatwić nauczycielkom prace ale by ułatwić dziecku życie przedszkolne. Oczywiście dziecko nie musi umieć wszystkiego ale dobrze by umiało: korzystać z toalety , podciągać majteczki, w miarę samodzielnie jeść, by podejmowało próby samodzielnego ubierania i rozbierania się, umiało umyć ręce i wytrzeć je ręcznikiem. Samodzielność to także umiejętność sprzątania po sobie chociażby zabawek.
  • Ucz dziecko, że kiedy wychodzisz zawsze wracasz. Jak to zrobić? Zostaw dziecko __  z dziadkami, ciociami i wyjdź sobie np. na spacer.
  • Przygotuj z dzieckiem wyprawkę do przedszkola. Niech dziecko samo wybierze worek, kapcie itp. oczywiście w granicach rozsądku. Daj dziecku wybór z 2 opcji, a nie z całego asortymentu w sklepie. Dobrze jest wybrać coś co dziecku się podoba. Pozwól dziecku by oglądało wyprawkę tyle razy ile chce, to pozwoli, kiedy pójdzie do przedszkola, czuć, że ma coś swojego.
  • Zadbaj by Twoje dziecko miało kontakt z rówieśnikami. Odwiedzaj z nim place zabaw, sale zabaw. Zachęcaj dziecko do zabawy z innymi dziećmi. Oczywiście nie rób nic na siłę, stwarzaj jedynie okazję i zachęcaj.
  • Czytajcie bajeczki związane z przedszkolem. Jest ich naprawdę sporo. Nie musisz ich od razu kupować możesz skorzystać  z biblioteki. Polecane tytuły to m.in.:

 

  • Będę przedszkolakiem Reginy Dąbrowskiej
  • Basia i przedszkole Stanecka Zofia, Oklejak Marianna
  • Tupcio Chrupcio przedszkolak na medal Eliza Piotrowaka
  • Przedszkole to nic strasznego Anne Civardi

 

Pierwsze dni w przedszkolu

  • Pożegnaj się z dzieckiem, bądź czuły ale nie za bardzo, bo zbytnia czułość lub oziębłość może utrudnić dziecku rozstanie. Pożegnanie powinno być też krótkie. Im dłużej trwa tym jest trudniejsze. Nie zaglądaj też przez drzwi, okna 🙂 do sali dziecka. Jak już weszło do środka daj mu spokojnie oswoić się z sytuacją.
  • Powiedz dziecku kiedy po nie przyjdziesz i dotrzymaj słowa choćby nie wiem co. Najlepiej tez używać dla dziecka łatwych ram czasowych czyli nie mówimy będę o 13 ale będę po obiedzie. Dotrzymanie słowa jest niezwykle ważne, bo dziecko uczy się, że wrócisz. Nie mów też, że pójdzie do domu pierwsze, bo nigdy nie masz pewności, że tak będzie.
  • Po pierwszym dniu w przedszkolu dzieci reagują różnie: jeśli dziecko nie płakało i było zadowolone nie zdziw się jeśli zacznie płakać po kilku dniach. Dzieje się tak bo dziecko wybawiło się nowymi zabawkami. poznało przedszkole i już jest ono „nudne” więc woli zostać z Tobą. Jeśli dziecko płacze kiedy je odbierasz powiedz mu, że jesteś dumny, że tęskniłeś i cieszysz się, że je widzisz.
  • Ubierz dziecko wygodnie. W przedszkolu panuje zasada – więcej wygody niż mody. Choć jestem pewna, że mamy znajdą sposób by połączyć jedno z drugim. Najlepiej sprawdzają się spodnie dresowe, leginsy i T-shirt. Dziecko łatwiej się rozbierze np. w toalecie                  i ubranie nie będzie krępować jego ruchów. Unikaj zamków, guzików i sznurówek to ułatwi dziecku samodzielność.
  • Jeśli dziecko płacze bardzo przy pożegnaniu lub jeśli czujesz, że możesz nie dać rady możesz poprosić by przez pierwsze dni dziecko odprowadzał tata, babcia, dziadek, ktoś dziecku bliski. Stres w takiej sytuacji bywa mniejszy.
  • Nie poddawaj się! pierwszy tydzień, miesiąc itd. może być trudny i dla Was i dla dziecka. Okres adaptacji w przedszkolu może być różny ale nie ulegajmy dziecku gdy wymusza na nas zostanie w domu. Nauczysz go, że przedszkole to miejsce, którego można uniknąć płacząc czy tupiąc. Prędzej czy później wykorzysta te wiedzę.
  • Nie zadawaj od razu po wyjściu z przedszkola wielu pytań, to może stresować dziecko. Daj mu chwilkę zapytaj , a gdy dziecko nie chce opowiadać nie ciągnij za język. W okresie adaptacji w przedszkolu takie pytania mogą powodować stres.
  • Jeśli masz jakiekolwiek pytania, wątpliwości, obawy – rozmawiaj z nauczycielem swojego dziecka. Na pewno wspólnie znajdziecie odpowiedzi.
  • Nie okazuj dziecku własnych niepokojów i lęków związanych pójściem dziecka do przedszkola. Rodzicom często towarzyszy niepokój czy obawa kiedy posyłają dziecko do przedszkola,   w końcu dla rodzica to też nowa sytuacja. Pamiętaj jednak by nie okazywać negatywnych emocji przy dziecku. Jeśli wyczuje ono, że rodzic ma wątpliwości okres adaptacji będzie przebiegał dużo trudniej. Bądź stanowczy, zdecydowany ale okazuj dziecku dużo uczucia i wsparcia. Uwierz w to, że Twój maluch sobie poradzi.
  • Adaptacja w przedszkolu to na prawdę trudny czas w życiu dziecka, pamiętaj by nie oceniać i nie porównywać dziecka z jego rówieśnikami, każde dziecko musi przeżyć to w swoim tempie rodzic musi być cierpliwy. Bądź wsparciem, nie stwarzaj dodatkowych problemów.

SEPLENIENIE MIĘDZYZĘBOWE

MOWA BEZDŹWIĘCZNA

LAMBDACYZM

KAPPACYZM GAMMACYZM HITTACYZM

WĘDZIDEŁKO PODJĘZYKOWE

PRZYCHODZI DZIECKO DO LOGOPEDY

LOGOPEDA- Fakty i mity

„Owca Ola Bohaterką Pola” – darmowy audiobook dla dzieci

https://www.facebook.com/kultureska/videos/636801640227763/

10 Kreatywnych zabaw z dzieckiem DIY

https://www.youtube.com/watch?v=50TM3qolQwo

 

 

5 pomysłów na zabawę z dzieckiem bez telewizora

https://www.youtube.com/watch?v=rnXI0OGTfPE

 

KLAUZULA INFORMACYJNA – NAUCZANIE NA ODLEGŁOŚĆ

Warsztaty eksperymentalne

Słuchowisko dla dzieci:

Cudaczek wyśmiewaczek cz 1.

Cudaczek wyśmiewaczek cz 2.

Informacja dla dzieci:

koronawirus dla dzieci

 

W ramach akcji „Dzieci uczą rodziców w domu” w środy i piątki na stronie internetowej będą ukazywać się materiały do pobrania całkowicie za darmo. Zamieszczane lekcje obejmują tematykę zdrowego bezpieczeństwa, zdrowego trybu życia, promocji sportu, ekologii czy historii.

 Link: www.crl.org.pl

Przesyłamy przygotowany przez Centrum Rozwoju Lokalnego film z 10 poradami psychologa dotyczącymi wychowania dzieci.  Wskazówek udziela psycholog mgr Beata Liwowska.

Link do filmiku: https://youtu.be/HxbYRBAKs7U 

 

Propozycje zabaw:

W co się bawić w domu? – najlepsze pomysły

Poniżej zamieszczamy informacje  dotyczące możliwości skorzystania ze stron internetowych na których znajdują się materiały edukacyjne  dla dzieci podczas zawieszenia zajęć w placówkach oświatowych.

 

  1. epodreczniki.pl
  2. Portal wiedzy dla nauczycieli
  3. Strona Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i komisji okręgowych
  4. Podręcznik internetowy „Włącz Polskę!”
  5. Portal lektury.gov.pl
  6. Strona Centrum Nauki Kopernik
  7. Portal edukacyjny Instytutu Pamięci Narodowej i Serwis IPN Przystanek historia
  8. Strona Krajowego Biura Programu eTwinning
  9. Serwis Ninateka
  10. Serwis Muzykoteka Szkolna
  11. Biblioteka Cyfrowa Polona
  12. Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji
  13. Serwis Telewizji Polskiej
  14. Serwis Polskie Radio Dzieciom

 

 

Wszystko zaczyna się w rodzinie

Dom rodzinny jako środowisko miłości bez przemocy

Jak uczyć dzieci bezpiecznych zachowań

15_forum_kolorowy_talerz – akcja zdrowo jem, więcej wiem

Logopeda poleca:

Kamienie milowe rozwoju mowy dziecka PTL

Wady wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym

ć